|
In deze Educatie Nieuwsbrief van HUMAN vertellen we je over het lesmateriaal dat we speciaal ontwikkelden voor de Week Tegen Pesten, over de ingekorte Medialogica-aflevering op SchoolTV en bieden we inspiratie voor een gesprek over vooroordelen in de klas. |
|
|
|
|
|
|
Samen tegen pesten Stichting School & Veiligheid organiseert ook dit jaar weer de Week Tegen Pesten. Van 26 tot en met 30 september staan scholen van het primair, voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs stil bij het voorkomen en bestrijden van pesten. De slogan is ‘Grapje, moet toch kunnen?’. Door mee te doen aan de Week Tegen Pesten, maak je een goede start in het nieuwe schooljaar waarin je met elkaar zorgt voor een fijne en veilige school. Ook HUMAN Educatie draagt een steentje bij met lesmateriaal dat speciaal voor deze week is ontwikkeld. Bekijk het hier. |
 |
Grapje! Moet toch kunnen?! © De Week Tegen Pesten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Medialogica over Anne Frank op SchoolTV Op het gebied van mediawijsheid zat HUMAN de afgelopen maanden niet stil. Zo keek Mediastorm onder meer naar needle spiking. Een zorgwekkende hype of storm in een glas water? In Wat zou jij doen? vertelden Maud en Myrthe over hun twee moeders. Ze zijn bang ermee gepest te worden in de brugklas. Verder onderzocht Medialogica de beeldenstrijd rond het politiegeweld tijdens de coronaprotesten. Voor SchoolTV bewerkt ons educatieteam regelmatig afleveringen van HUMAN-programma’s om ze toegankelijker te maken voor gebruik in de klas. Zo ook Medialogica-aflevering Het Verraad van Anne Frank waarin Argos Medialogica de opkomst en ondergang van het omstreden boek Het Verraad van Anne Frank onderzoekt. Bekijk het hier. |
 |
Argos Medialogica: Het Verraad van Anne Frank © Medialogica |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vooroordelen en hokjesdenken Na tijden van tafels uit elkaar, mondkappen op en onderwijs achter een beeldscherm kunnen we weer (in het) echt verbinding maken in de klas. Om het gesprek in de klas te openen, kan je gebruik maken van ons educatieaanbod. Bijvoorbeeld bij het bespreken van vooroordelen en hokjesdenken om bepaalde denkpatronen te herkennen. Ter inspiratie: Gebruik de video Hoezo plakken we altijd labels op mensen? als introductie op een gesprek over dit thema. Verdeel de klas vervolgens in groepjes en laat ze vertellen over hun persoonlijke ervaring met vooroordelen, bijvoorbeeld: welke vooroordelen ze over elkaar hebben of hadden. Na afloop kun je de bevindingen van de leerlingen en studenten klassikaal bespreken en zo verder in gesprek gaan over het thema. |
 |
Denkpatronen herkennen en doorbreken in de klas © Pexels / Max Fischer |
|
|
|
|
|
|
|
|
HUMAN Educatie Kijk voor het complete educatieaanbod van HUMAN op human.nl/educatie. Hier vind je lesmateriaal en fragmenten bij de thema’s burgerschap, mediawijsheid en seksualiteit en meer informatie over de Masterclasses Medialogica. Heb je vragen, tips of opmerkingen n.a.v. deze nieuwsbrief? We gaan graag met je in gesprek. Mail ons via educatie@human.nl. Heb je deze mail doorgestuurd gekregen en wil je ook geïnspireerd worden? Schrijf je dan hier in. |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |